woensdag 2 januari 2013

Mascarpone abrikozentaart

Een nieuw jaar dus een nieuw begin. Voor mij persoonlijk gaat er niet veel veranderen al ben ik wel van plan om een oude hobby weer op de pakken. Bloggen. Over mijn hobby's. Fotograferen, taarten bakken en schrijven en op deze manier kan ik dat mooi samen combineren.
Op dit blog zullen dan ook regelmatig recepten en foto's te vinden zijn. Dus laat je inspireren en als je tips hebt ik hoor ze graag!

Om maar meteen goed te beginnen een heerlijk fris recept van een mascarpone abrikozentaart.
Op kerstavond hadden we bij mijn broer een etentje waarbij het de bedoeling was dat iedereen twee gerechtjes maakten. Voor mij was dat het voor en na gerecht. Als voorgerecht had ik gado gado gemaakt wat een groot succes bleek te zijn, als nagerecht deze mascarpone abrikozentaart. Hij smaakte lekker fris door de abrikozen met het bitter van de bitterkoekjesbodem en het romige van de mascarponeroom. De taart viel erg goed in de smaak en ik ga hem zeker nog eens vaker maken!



Ingrediënten
Voor 8 personen (voor dessert kun je de puntjes kleiner maken en haal je er veel meer uit)

• 125 gr. boter
• 250 gr. amaretti koekjes (Italiaanse amandel bitterkoekjes)
• 400 gr. abrikozen ( 1 blik)
• 200 gr. mascarpone
• 200 gr. slagroom
• 3 eetl. suiker
• 1 pakje vanille suiker
• amandelschaafsel om te bestrooien
Bereidingswijze
1. Verkruimel de amaretti koekjes in een keukenmachine. Smelt de boter langzaam in een pan en voeg de koekkruimels toe. Roer goed door elkaar.
2. Bekleed een springvorm van 23 cm met folie en verdeel de kruimels over de bodem. Druk goed aan en zet de vorm plus minus 30 minuten in de vriezer.
3. Haal de vellen van de abrikozen , snijd ze doormidden en ontpit ze.
4. Roer de suiker en vanillesuiker door de mascarpone. Klop de slagroom stijf en schep deze door de mascarpone.
5. Verdeel de abrikozen over de bodem( houd er een paar achter voor de garnering)en schep hierover de mascarpone crème. Laat tenminste 3 uur in de koelkast opstijven.
6. Garneer met abrikozen, amandelschaafsel en amarettikoekjes.

Opmerking: Zelf heb ik de taart iets anders opgebouwd. De bodem heb ik van bitterkoekjes gemaakt, wat erg lekker uitpakte al moet je er wel van houden.
Op de bodem heb ik eerst een laag mascarponeroom gesmeerd, daarop heb ik de abrikozen gelegd, waarop ik weer een laag mascarponeroom heb aangebracht. Bovenop heb ik een mooie gele laag gemaakt van gepureerde abrikozen. Natuurlijk kun je hier ook kiezen voor hele abrikozen of toefjes slagroom als decoratie.

Bron: http://www.kookse.tv/recept/mascarpone-abrikozen-taart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews