zaterdag 23 februari 2013

Frisromige tiramisu met rood fruit


Mijn schoonmoeder had het idee op gevat om een avondje Italiaans voor ons te gaan koken. Dus had ik aangeboden om voor het dessert te zorgen. Na een heerlijke zelfgemaakte pizza, een verse tomatensoep met basilicum en spaghetti met kaassaus met spekjes en champignons was er nog wel een gaatje over voor mijn tiramisu.
Deze viel ook goed in de smaak want er waren nog twee kleine porties over.
Het is wel een beetje een andere versie dan de traditionele, frisser, met chocoladecake en bosvruchten, zonder eieren en koffie. Het recept heb ik uit 'Het buitengewoon familiekookboek' gehaald die ik dit jaar in mijn kerstpakket had gekregen. Een erg leuk boek waar veel inspirerende recepten instaan.


 photo _MG_7547a.jpg
 

Nagerecht voor 8 personen

 

Ingrediënten:

1/2 chocoladecake (à 450 gram)
6 eetlepels granaatappelsap
400 gram (diepvries) bosvruchten (ontdooid)
2 eidooiers
75 fijne suiker
250 gram mascarpone
150 gram Griekse yoghurt
1 eetlepel cacaopoeder
 

Voorbereiden:

Snijd de cake in dunne plakken en snijd de plakken in repen. Leg de repen zo naast elkaar in de ovenschaal dat de hele bodem bedekt is. Besprenkel de cake met de 4 eetlepels granaatappelsap en verdeel de bosvruchten erover.
 photo _MG_7538a.jpg
Klop in een kom de eidooiers en de suiker met de handmixer tot een dikke romige massa. Klop het resterende granaatappelsap erdoor en spatel dan de mascarpone en de Griekse yoghurt door de crème. Bestrijk het fruit met de crème.
 
 photo _MG_7539a.jpg
Laat de tiramisu in 2-3 uur in de koelkast opstijven.
Schep voor het serveren de cacaopoeder in een zeefje en bestuif de tiramisu met de cacao.
  
 Mijn tiramisu heb ik echter iets aangepast. Ten eerste kon ik geen granaatappelsap gevonden krijgen, en had ik gekozen voor twee lagen cake. Mijn aanpassingen op een rijtje:
 
 photo _MG_7562a.jpg
  • In plaats van 6 eetlepels granaatappelsap heb ik 4 eetlepels cranberrysap met 2 eetlepels amaretto gebruikt.
  • In plaats van 1 laagje cake koos ik voor 2 laagjes.
  • Als fruit nam ik 200 gram frambozen en 200 gram bosvruchten
  • De eierdooiers verving ik voor 50 gram vanillevla en daarbij ging maar 50 gram suiker en 1 eetlepel amaretto
  • De tiramisu bouwde ik als volgt op: cake met daaroverheen 2 eetlepels cranberrysap gemixt met 1 eetlepel amaretto. Een laag fruit met het resterende 2 eetlepels cranberrysap. Daarop nog een laag cake met daarbovenop de mascarpone/yoghurt crème. Serveren met een laagje cacaopoeder met pure en witte chocoladeschaafsels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews