woensdag 5 augustus 2015

Kermis Liempde



Sinds vorig jaar hebben we er een klein beetje een gewoonte van gemaakt. Een bezoekje brengen aan de kermis van Liempde. En dat is niet vanwege zijn grote, of zijn spectaculaire attracties.
Nee, Liempde kermis staat vooral bekend om zijn ouderwetse gezelligheid, die je alleen in een dorp kan vinden.






Midden op het dorpsplein, in het centrum van het plaatsje vind je een gemoedelijke kermis, met elk jaar dezelfde attracties terug.






Zo zijn er de schommels, elk jaar van dezelfde exploitant, waar je nog zo hoog kunt gaan als je wilt, tot je misselijk bent van het heen en weer zwaaien. Waar vind je zo'n schommels tegenwoordig nog.





Of de ouderwetse rupsbaan, waar nog een doek overheen gaat tegen het einde van de rit. En waar je nog kans maakt op een gratis ritje als je de flos weet te vangen. Elke keer weer succes verzekerd!














De Safaritrip, een ronddraaiende bank, die in mijn tijd nog de attractie van de kermis was! In die tijd ging jong en oud er nog in, want man man wat was dat spannend, om zo op en neer geslingerd te worden. Tegenwoordig zie je enkel nog de basisschool jeugd een ritje maken, en blijven de stoeltjes op de bank bedroevend vaak leeg.





Ook de draaimolen mag natuurlijk niet missen op zo'n kermis, of de vliegtuigjesmolen, waar je door middel van het stuurtje het vliegtuigje omhoog of omlaag kunt bewegen.




De oliebollentent, de schietkraam, touwtje trekken, eendjes vangen, suikerspinkraam en niet te vergeten de snoepkraam ontbreken ook zeker niet. En als je uitgedraaid en gezwierd bent, of genoeg gezien hebt, kun je naar de plaatselijke dorpskroeg waarvan het terras aan de kermis grenst.




V voor victori. Ach die kon je winnen, en die prijzen gaan wel met de tijd mee.























En al is het een kleine ouderwetse kermis, de sfeer is er niet minder om. Tieners blijven tieners, en de botsauto's blijven stoer als je net 7,8 bent.










Je bent tenslotte nooit te oud om te genieten.




3 opmerkingen:

  1. Kermis in de stad is een verschrikking. De herrie, de mensenmenigte... Niet meer aan ons besteed.
    Botsautootjes zijn ook nog sterk in trek bij pubers, kan ik je verzekeren.
    Leuke sfeerimpressie heb je neergezet!
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is de kermis uit mijn jeugd! Ik was vorige week in Hoorn op de kermis en ik verbaas me iedere keer weer dat mensen in allerlei enge dingen stappen. Mij niet gezien. Geef mij deze nostalgische kermis maar. Mooie foto's, grtjs ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. K had een heel verhaal over deze nostalgische kermis en de grote stads kermis.
    Potver3, het is opgeslokt door blogspot. Nieuwe poging, grtjs :-D

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews